Station Breda
Station Breda is toegerust op een groeiend aantal reizigers. In 2020 is het aantal gebruikers gegroeid van circa 27.000 naar 57.000. Op de 7 sporen en 3 perrons kunnen per uur 16 treinen aankomen en vertrekken, 4 hiervan zijn hogesnelheidstreinen.
Het busperron biedt ruimte aan 20 bussen waarvan de dienstregeling goed zal aansluiten op die van de treinen. In en rond het station komt plek voor meer dan 6.000 fietsen en op het dak van het station is parkeerruimte voor ruim 720 auto’s.
Tussen de Belcrum- en de centrumkant van het nieuwe station is een brede ondergrondse passage met winkels. Aan beide kanten van het station zijn overzichtelijke pleinen, met brede wegen die zorgen voor een goede bereikbaarheid.
Gebouw van het jaar
Het stationsgebouw van Breda is uitgeroepen tot het beste gebouw van 2017. “Breda torent boven de andere projecten uit in complexiteit en formaat”, aldus de jury van de branchevereniging Nederlandse Architectenbureaus (BNA).
Opdrachtgevers van het complex zijn ProRail, NS Stations en Gemeente Breda. Architect Koen van Velsen was 12 jaar bezig met het bouwwerk dat plaats biedt voor een trein- en busstation en kantoren en commerciële ruimten. Daarnaast maken ook nog eens 150 woningen, fietsenstallingen voor 6.000 fietsen en parkeerplaatsen voor 750 auto’s onderdeel uit van het gebouw.
De jury noemt het stationsgebouw met zijn vele invullingen daarom “een bijzonder ontwerp” en het voegt volgens hen “een stukje stad aan het stationsgebied toe”.
De bouw van het nieuwe station
2012
Start bouw nieuwe station Breda
September 2014
In gebruikname noordelijke entree (Belcrumkant) en start bouw centrum kant
8 september 2016
Officiële opening nieuwe station